Heldere strategische keuzes

Visieontwikkeling is een cruciaal proces

Aanpak

Visieontwikkeling is een cruciaal proces. Bij de totstandkoming is een brede inbreng van de organisatie nodig. De aanpak die we hanteren voorziet daarin door:

 

  • Het traject zodanig in te richten dat medewerkers een nadrukkelijk rol krijgen in de totstandkoming van de geactualiseerde visie. Inbreng leveren en argumenten uitwisselen is dan belangrijk.
  • De buitenwereld (stakeholders) te betrekken en dan tot een finale afweging komen.
  • Werken met een begeleidingsgroep, waarin directie, medewerkers en medezeggenschap betrokken zijn.
  • Veel aandacht te besteden aan de daadwerkelijke implementatie van de visie door het uitwerken van de visie naar een strategisch sturingsdocument.

Doorlooptijd: Het traject Vision Eye neemt ca. 8 weken in beslag.

Het ontwikkelen van het strategisch document ca. 6 weken.

De aanpak ziet er als volgt uit:

Stap 0: Begeleidingsgroep

Tijdens het gehele proces zal gewerkt worden met een begeleidingsgroep. Deze komt periodiek bijeen om sessies voor te bereiden, na te denken over belangrijke versterkende interventies, bij te sturen op het proces indien nodig en besluiten nemen.

Stap 1: Identiteitsdag

In een sessie met een brede vertegenwoordiging van de organisatie wordt een dag georganiseerd. Hierin wordt de medewerkers gevraagd inbreng te leveren op identiteit, visie, belofte, waarden en unieke kracht van de organisatie. Vragen die daarbij aan de orde komen zijn: 

  • Wat drijft ons? 
  • Wat willen we voor wie betekenen? 
  • En wie zou er wat missen als onze organisatie er niet zou zijn? 
  • Welke waarden vinden wij écht belangrijk (waar staan we voor, waaraan herken je ons)? 

Deze aanpak helpt om een gezamenlijk beeld te vormen (cement tussen de stenen) en taal te geven aan een op te stellen Identiteitsbewijs.

De dag bevat veel creatieve werkvormen en zorgt ervoor dat er een goede dialoog plaatsvindt over onderliggende vraagstukken en gedachten. De uitkomst van de dag wordt vertaald in een concept Identiteitsbewijs, dat zal fungeren als de kapstok om de visie ‘aan op te hangen’. Het Identiteitsbewijs geeft richting en kan dienst doen als toetssteen (wat doen we wel en wat niet, wat helpt ons vooruit in het realiseren van onze missie en ambities). Dit concept wordt vervolgens ter accordering voorgelegd aan de begeleidingsgroep. Met deze groep wordt tevens bepaald op welke wijze de groep mensen die input heeft geleverd en de overige mensen in de organisatie worden geïnformeerd over het uiteindelijke Identiteitsbewijs.

De Identiteitsdag wordt begeleid door 2 adviseurs. Onderdeel van de dag is een interactief programma over merk en merkbeleving door een marketing expert. Daarmee wordt het proces van inbreng leveren gevoed.

Belangrijk: De input van de professionals is zeer relevant (gezien en gehoord worden, erkenning op hun professionele inbreng). De boodschap is tegelijkertijd dat de buitenwereld (voor wie we bestaan) leidend is.

Stap 2: Panels en Vision Eye

In deze stap vinden de activiteiten plaats om te komen tot een Vision Eye. Vision Eye is een methode die wordt gebruikt om de volgende uitkomsten te genereren:

  • Centrale kernbelofte
    Wat moet de bezieling/de kernbelofte van onze organisatie zijn? Welk aspect van onze dienstverlening moet centraal staan? Wat is onze positionering in het krachtenveld waarin we opereren? Welke strategische keuzes maken we? Wat beloven we aan wie?
  • De bewijsvoeringen

Wat moeten we vervolgens als organisatie doen/waarmaken om deze ziel, deze kernbelofte geloofwaardig te maken? Met andere woorden: wat is onze bewijslast?

  • De karaktereigenschappen

En wat is daaruit volgend dan het karakter van onze organisatie? Hoe kenmerkt de medewerker van onze organisatie zich? 

De werkwijze om te komen tot het Vision Eye richt zich vooral op externe ‘deskundigen’ uit de omgeving van de organisatie. De opvattingen van de interne organisatie zijn immers al bekend vanuit het Identiteitsbewijs. 

We organiseren externe panels, elk bestaande uit 8 – 10 personen. Om een relevante externe toets te hebben adviseren wij om de panels zorgvuldig (en bij voorkeur in overleg samen te stellen, bij voorkeur multidisciplinair van karakter.

Het programma van de panels is als volgt:

16.00 – 16.30 uur Ontvangst
16.30  uur Voorstelronde & inleiding
17.00 uur Klein diner (belangrijk om het ijs te breken tussen deelnemers)
18.00 uur Brainstorm o.b.v. metaplanmethode rondom de kernvraag
19.00 uur Associatievraag
19.30 uur Randvoorwaarden inventariseren van de 3 belangrijkste thema’s
20.15 uur Bepalen karakters
20.45 uur Afsluiting

De uitkomsten van de panels worden naast de uitkomsten van het Identiteitsbewijs gelegd. In beeld wordt gebracht hoe de beide uitkomsten zich tot elkaar verhouden en er wordt een eerste analyse gemaakt; deze wordt besproken met de begeleidingsgroep. Na vaststelling van de analyse stel ik een concept Vision Eye op. Dit wordt definitief vastgesteld in de stuurgroep, waar tevens wordt bepaald op welke wijze de communicatie naar de organisatie wordt vormgegeven.

Stap 3: Strategie 

De uitkomsten van het Vision Eye (en dan vooral de bewijsvoering) wordt gebruikt om de strategische speerpunten te bepalen. We zorgen dat keuzes worden gemaakt om speerpunten te ‘targeten’ (van resultaatspecificaties te voorzien), acties te definiëren die nodig zijn om deze resultaten te realiseren en verantwoordelijken te duiden. 

In de begeleidingsgroep moet worden bepaald in hoeverre de wens bestaat om na vaststelling van deze speerpunten ‘organisatiebreed’ nog per bedrijfsonderdeel een verbijzondering te maken. 

Stap 4: Sturingsdocument

De speerpunten worden vertaald naar een sturingsdocument. Hierin worden concrete doelen en resultaten bepaald en er wordt een planning opgesteld.

Stap 5: Implementatie

Samen met de begeleidingsgroep stellen we vast wat de implicaties zijn en bepalen we welke implementatieroute past. Waar nodig begeleid ik de interventies.